امروز در میزگرد تخصصی «نوآوری اجتماعی» در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت یک ارائه 20 دقیقه ای داشتم. موضوع ارائه من، «نیاز به تغییر الگوهای ذهنی برای ثمردهی نوآوری اجتماعی» بود. برای پذیرش سخنرانی در این رویداد اکراه داشتم و نهایتا تصمیم گرفتم با یک موضوع متفاوت به امید اینکه شاید ذرهای بر تغییر دیدگاهها در این حوزه اثر بگذارد، در آن مشارکت کنم.
تاکید اصلی من در این سخنرانی بر این بود که اگر امیدی به اثربخشی نوآوری اجتماعی برای گره گشایی از مشکلات جامعه میخواهیم داشته باشیم، نمیتوانیم با منطق بازار، آن را ترویج کنیم. این حوزه، عشق، انگیزههای اجتماعی قوی و دنبال کردن سودهایی غیر از سودهای مادی نیاز دارد. چیزی که متاسفانه در بسیاری از رویدادهای این حوزه برعکس ترویج میشود. از جهت استفاده علاقه مندان، چکیده سخنرانی و نیز فایل ارائهام را در اینجا قرار میدهم. امید دارم که بتواند مورد استفاده علاقهمندان این حوزه قرار بگیرد.
دانلود ارائه: کلیک کنید
چکیده:
نیاز به تغییر الگوهای ذهنی برای ثمردهی «نوآوری اجتماعی»
نوآوری اجتماعی یکی از مفاهیمی است که در دو دهه اخیر در فصل مشترک فضای کسبوکار و حوزه اجتماعی ظهور پیدا کرده است. این مفهوم در کنار مفاهیمی چون مسئولیت اجتماعی شرکتها، کارآفرینی اجتماعی، و کسبوکار اجتماعی میتواند خیلی از ظرفیتهای سازمانی و نهادی را در خدمت حل مسائل اجتماعی بیاورد. با این حال، مشکلی که در بسیاری برنامههای شکلگرفته در کشورمان برای ترویج و حمایت از این حوزه وجود دارد، توجه نکردن به دو جنبه 1-دانشی-مهارتی و 2-نگرشی در این حوزه است. در واقع، آنچه که نوآوری اجتماعی را از نوآوری به معنای عام آن، متمایز میکند( و با این تمایز است که میتوان امید داشت که برای حل مسائل کشور عزیزمان راهگشا باشد)، وجود نیت و دغدغه اجتماعی پررنگ در میان فعالین و کنش گران این حوزه است. صرف تکنیکی و اقتصادی دیدن این حوزه، بدون توجه به ابعاد نگرشی و ارزشی، فایده چندانی برای گره گشایی از مسائل اجتماعی کشور نخواهد داشت. بررسی زیست و مدل ذهنی بسیاری از کارآفرینان اجتماعی موفق هم نشان میدهد که سبک زندگی، ایدئولوژی و ارزشهای این افراد به شکل متمایزی با حوزه اجتماعی پیوند دارد و بدون وجود این سازگاری، چه بسا فعالیتهای آنها نه تنها به گرهگشایی از مسائل کشور کمک نکند، بلکه چالشهای جدیدی را نیز به وجود بیاورد. در این بین نظام آموزشی و دانشگاهها و به ویژه دانشکدههای مدیریت، میتوانند نقشی کلیدی ایفا کنند که متاسفانه مطالعات نشان میدهد عملا در این حوزه یا خاموش هستند و یا در حال ریلگذاری نادرست. در این سخنرانی، ضمن طرح نیاز برای تغییر الگوهای ذهنی در حوزه نوآوری اجتماعی، نگاهی انتقادی به وضعیت آموزش مدیریت در ایران در ارتباط با پشتیبانی از نوآوری اجتماعی نیز خواهیم داشت.
* هامون طهماسبی؛ کنشگر و پژوهشگر حوزه توسعه پایدار و مدیر «مدرسه توسعه پایدار» دانشگاه صنعتی شریف