مدل جایزه مسئولیت اجتماعی همایش شهرداری
یکی از اتفاقات خوبی که در همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی شهرداری تهران رخ داد، این بود که موفق شدیم مدل طراحی جایزه آن را شاید برای اولین بار در کشور بر اساس تجربه تعریف کنیم. یعنی این نخستین جایزه ای بود که در حوزه مسئولیت اجتماعی در کشور داده می شد و جایزه نه به عملکرد کلی یک سازمان، بلکه به یک تجربه خاص از آن سازمان داده می شد.
علت این خوشحالی هم این است که واقعیت این است که اعطای جایزه به یک سازمان به خاطر مسئولیت اجتماعی، خود، دارای مسئولیت سنگینی است که می تواند بعدا مورد سوء استفاده تبلیغاتی نیز قرار بگیرد و اگر بعدا آن سازمان، در عملکرد اجتماعی خود دچار نقصانی شود، اعتبار جایزه دهندگان نیز زیر سوال می رود.
با مدل جدید، برای مثال فلان شرکت به خاطر تجربه اش در ایجاد تصفیه خانه فاضلاب، مورد تقدیر قرار می گیرد و این موضوع در لوح تقدیر آن نیز درج می شود. متاسفانه در سالهای اخیر، سودجویی هایی با نشان های مسئولیت اجتماعی صورت گرفته که امیدوارم این رویه جدید در همایش شهرداری بتواند راه دیگری را در این مسیر باز کند.
در این مسیر، خوشحال تر هم هستم که افتخار طراحی مدل جایزه را نیز بر عهده داشتم.
از جهت اطلاع، سرفصلهای مختلفی که برای نخستین دوره این همایش به عنوان محورهای جایزه تعریف شده بود، عبارتند از:
o محور آسیب های اجتماعی شهر
§ تجربه برتر در ارزیابی اثرات اجتماعی در اجرای پروژه ها
§ تجربه قابل تقدیر در کمک به حل مسائل حاد شهری تهران
o محور محیط زیست شهری
§ تجربه قابل تقدیر در توجه به محیط زیست
o محور اقتصاد شهری
§ تجربه قابل تقدیر در ایجاد اشتغال برای طبقات نیازمند، کارآفرینی اجتماعی و کسب و کار اجتماعی
§ تجربه قابل تقدیر در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های کوچک
o محور سازمانهای مردم نهاد
§ تجربه قابل تقدیر در مشارکت بخش غیردولتی و سمن ها
o محور سازمانی
§ تجربه قابل تقدیر در حوزه گزارشدهی مسئولیت اجتماعی
§ تجربه قابل تقدیر در تبلیغات مسئولانه و اجتماعی